Για το διάγγελμα του Πρωθυπουργού:
1. Σε μια συντεταγμένη δημοκρατική πολιτεία δεν επιβάλλεται απαγόρευση κυκλοφορίας απλά επειδή έτσι αποφάσισε ο Πρωθυπουργός -ακόμα κι αν αυτός λέγεται Κυριάκος Μητσοτάκης. Μια τόσο σοβαρή απαγόρευση πρέπει να εδράζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα και να αποτελεί..
προδιαγεγραμμένο βήμα μιας ήδη επεξεργασμένης και ήδη κατατεθειμένης στους πολίτες στρατηγικής.
2. Ως εκ τούτου είναι παντελώς άστοχο το επιχείρημα ότι αυτό το ακραίο μέτρο επιβάλλεται σήμερα επειδή δήθεν κάποιοι «ανεύθυνοι» δεν συμμορφώθηκαν προς τας υποδείξεις. Πρόκειται για το κλασικό φαιδρό επιχείρημα του Γυμνασιάρχη που βάζει όλη την τάξη τιμωρία επειδή κάποιοι στα πίσω θρανία κάνουν φασαρία και παίρνουν στο λαιμό τους και τους άλλους.
3. Εξίσου άστοχη είναι και η μόνιμη πια χρήση του πρώτου ενικού αντί του πρώτου πληθυντικού στα χείλη του Πρωθυπουργού. «Αποφάσισα», «έδωσα εντολή», «δεν θα ανεχθώ» και αλλά τέτοια προσωποπαγή και εγωκεντρικά. Το πρώτο ενικό δεν συνάδει προς τον θεσμικό του ρόλο ως επικεφαλής μιας δημοκρατικά εκλεγμένης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας και κυβέρνησης. Δεν συνάδει επίσης προς τη δημοκρατική συλλογική ευθύνη που υποτίθεται ότι θέλει να μας εμφυσήσει σε συνθήκες ακραίας υγειονομικής κρίσης.
4. Το βασικό επιχείρημα του Πρωθυπουργού είναι ότι η πολιτεία έκανε πλέον το καθήκον της και από εδώ και πέρα όλα εξαρτώνται από τους πολίτες και την πειθήνια εφαρμογή των μέτρων. Είναι η ώρα του πολίτη, λέει, η ώρα της ατομικής ευθύνης. Το επανέλαβε αρκετές φορές και ο μόνιμα τσαμπουκαλεμένος Νίκος Χαρδαλιάς στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε. Η επίκληση της ατομικής ευθύνης (ατομικής πάντα και όχι κοινωνικής σύμφωνα με το νεοφιλελεύθερο δόγμα του ατομικού συμφέροντος) αποσκοπεί στο να απαλλάξει προκαταβολικά την κυβέρνηση και το κράτος από τις όποιες παραλείψεις και αστοχίες τους, από τις τραγικές ελλείψεις σε κλίνες και έμψυχο δυναμικό, από τις τραγικές ελλείψεις σε υγειονομικό υλικό και μέσα προστασίας και πάνω από όλα από το δεκαετές ξεδόντιασμα του ΕΣΥ λόγω μνημονίων.
5. Από το δραματικό διάγγελμα του Μητσοτάκη έλλειψε οποιαδήποτε αναφορά στους άστεγους, τους Ρομά και τους πρόσφυγες σαν μην έχει η πολιτεία καμία ευθύνη και καμία μέριμνα για αυτές τις ευάλωτες ομάδες. Έλλειψε επίσης οποιαδήποτε αναφορά στην τήρηση και τον έλεγχο των έκτακτων κανόνων προστασίας στους χώρους εργασίας.
6. Δεν έλλειψε όμως η παντελώς άσχετη με την πανδημία αναφορά στα δήθεν «απόρθητα σύνορα» της χώρας. Λες και περιμένουμε ορδές από κορωνοϊοκαμικαζι στα σύνορά μας. Θα μιλάγαμε απλά για φάουλ αν δεν ήταν πάγια τακτική χαϊδέματος του ακροδεξιού ακροατηρίου.
7. Από σήμερα μπαίνουμε στην πιο δύσκολη φάση της δίκης μας sci-fi δυστοπίας. Το μέτρο της καθολικής απαγόρευσης ήταν σαφώς δρομολογημένο και κατά πάσα πιθανότητα απαραίτητο για να αναχαιτιστεί ο ρυθμός μετάδοσης. Η πιστή εφαρμογή του θα εξαρτηθεί όχι μόνο από τις αντοχές της κοινωνίας αλλά και από το ήθος και το ύφος της εξουσίας και της ανεπίσημης αστυνομοκρατίας που ξεκινάει σε λίγες ώρες στις πόλεις μας. Ας ελπίσουμε ότι τα σώματα ασφαλείας και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι δεν θα πετάξουν στα σκουπίδια το πρωτοφανές στα μεταπολεμικά χρονικά consensus της ελληνικής κοινωνίας.
8. Συμβουλή: Πάρτε επιτέλους κάποια μαθήματα γλώσσας και επικοινωνίας από τον «μη χαρισματικό» αλλά με απόλυτη ενσυναίσθηση και ψυχική καλλιέργεια καθηγητή κύριο Τσιόρδα.
Σπύρος Κρίμπαλης (fb)
1. Σε μια συντεταγμένη δημοκρατική πολιτεία δεν επιβάλλεται απαγόρευση κυκλοφορίας απλά επειδή έτσι αποφάσισε ο Πρωθυπουργός -ακόμα κι αν αυτός λέγεται Κυριάκος Μητσοτάκης. Μια τόσο σοβαρή απαγόρευση πρέπει να εδράζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα και να αποτελεί..
προδιαγεγραμμένο βήμα μιας ήδη επεξεργασμένης και ήδη κατατεθειμένης στους πολίτες στρατηγικής.
2. Ως εκ τούτου είναι παντελώς άστοχο το επιχείρημα ότι αυτό το ακραίο μέτρο επιβάλλεται σήμερα επειδή δήθεν κάποιοι «ανεύθυνοι» δεν συμμορφώθηκαν προς τας υποδείξεις. Πρόκειται για το κλασικό φαιδρό επιχείρημα του Γυμνασιάρχη που βάζει όλη την τάξη τιμωρία επειδή κάποιοι στα πίσω θρανία κάνουν φασαρία και παίρνουν στο λαιμό τους και τους άλλους.
3. Εξίσου άστοχη είναι και η μόνιμη πια χρήση του πρώτου ενικού αντί του πρώτου πληθυντικού στα χείλη του Πρωθυπουργού. «Αποφάσισα», «έδωσα εντολή», «δεν θα ανεχθώ» και αλλά τέτοια προσωποπαγή και εγωκεντρικά. Το πρώτο ενικό δεν συνάδει προς τον θεσμικό του ρόλο ως επικεφαλής μιας δημοκρατικά εκλεγμένης κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας και κυβέρνησης. Δεν συνάδει επίσης προς τη δημοκρατική συλλογική ευθύνη που υποτίθεται ότι θέλει να μας εμφυσήσει σε συνθήκες ακραίας υγειονομικής κρίσης.
4. Το βασικό επιχείρημα του Πρωθυπουργού είναι ότι η πολιτεία έκανε πλέον το καθήκον της και από εδώ και πέρα όλα εξαρτώνται από τους πολίτες και την πειθήνια εφαρμογή των μέτρων. Είναι η ώρα του πολίτη, λέει, η ώρα της ατομικής ευθύνης. Το επανέλαβε αρκετές φορές και ο μόνιμα τσαμπουκαλεμένος Νίκος Χαρδαλιάς στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε. Η επίκληση της ατομικής ευθύνης (ατομικής πάντα και όχι κοινωνικής σύμφωνα με το νεοφιλελεύθερο δόγμα του ατομικού συμφέροντος) αποσκοπεί στο να απαλλάξει προκαταβολικά την κυβέρνηση και το κράτος από τις όποιες παραλείψεις και αστοχίες τους, από τις τραγικές ελλείψεις σε κλίνες και έμψυχο δυναμικό, από τις τραγικές ελλείψεις σε υγειονομικό υλικό και μέσα προστασίας και πάνω από όλα από το δεκαετές ξεδόντιασμα του ΕΣΥ λόγω μνημονίων.
5. Από το δραματικό διάγγελμα του Μητσοτάκη έλλειψε οποιαδήποτε αναφορά στους άστεγους, τους Ρομά και τους πρόσφυγες σαν μην έχει η πολιτεία καμία ευθύνη και καμία μέριμνα για αυτές τις ευάλωτες ομάδες. Έλλειψε επίσης οποιαδήποτε αναφορά στην τήρηση και τον έλεγχο των έκτακτων κανόνων προστασίας στους χώρους εργασίας.
6. Δεν έλλειψε όμως η παντελώς άσχετη με την πανδημία αναφορά στα δήθεν «απόρθητα σύνορα» της χώρας. Λες και περιμένουμε ορδές από κορωνοϊοκαμικαζι στα σύνορά μας. Θα μιλάγαμε απλά για φάουλ αν δεν ήταν πάγια τακτική χαϊδέματος του ακροδεξιού ακροατηρίου.
7. Από σήμερα μπαίνουμε στην πιο δύσκολη φάση της δίκης μας sci-fi δυστοπίας. Το μέτρο της καθολικής απαγόρευσης ήταν σαφώς δρομολογημένο και κατά πάσα πιθανότητα απαραίτητο για να αναχαιτιστεί ο ρυθμός μετάδοσης. Η πιστή εφαρμογή του θα εξαρτηθεί όχι μόνο από τις αντοχές της κοινωνίας αλλά και από το ήθος και το ύφος της εξουσίας και της ανεπίσημης αστυνομοκρατίας που ξεκινάει σε λίγες ώρες στις πόλεις μας. Ας ελπίσουμε ότι τα σώματα ασφαλείας και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι δεν θα πετάξουν στα σκουπίδια το πρωτοφανές στα μεταπολεμικά χρονικά consensus της ελληνικής κοινωνίας.
8. Συμβουλή: Πάρτε επιτέλους κάποια μαθήματα γλώσσας και επικοινωνίας από τον «μη χαρισματικό» αλλά με απόλυτη ενσυναίσθηση και ψυχική καλλιέργεια καθηγητή κύριο Τσιόρδα.
Σπύρος Κρίμπαλης (fb)