Ν. Φίλης: Δεν παίζουμε με τη δημόσια υγεία κάνοντας θεολογικές αναλύσεις
O τομεάρχης Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Νίκος Φίλης μίλησε «Στο Κόκκινο» με τη δημοσιογράφο Τζούλυ Τσίγκα για τους κινδύνους από την πανδημία, τον κρίσιμο ρόλο του δημόσιου συστήματος υγείας και την παραπληροφόρηση που..
επιχειρείται από παράγοντες της εκκλησίας.
Για την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου και τη «θεια κοινωνία» ο Ν. Φίλης αναφέρει:
Έλαβε μια απόφαση στη βάση δογματικών αυτονόητων τοποθετήσεων, που συγκροτούν μεν «ταυτότητα» για την εκκλησία και την ορθοδοξία αλλά δεν είναι δυνατό να είναι υπεράνω ενός γενικού θέματος, που έχει να κάνει με τη δημόσια υγεία. Βεβαίως ο πιστός πιστεύει αυτό που νομίζει. Είναι θέμα συνείδησης και θρησκευτικής ελευθερίας.
Από την άλλη όμως, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι είναι θέμα ατομικής και μόνο ευθύνης η διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Η ευθύνη είναι και συλλογική. Και από αυτήν δεν μπορεί να εξαιρείται κανένας φορέας. Πολύ περισσότερο, ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου όπως η εκκλησία. Δεν είναι δυνατό να βγαίνουν οι μητροπολίτες στην τηλεόραση και να δίνουν «μάχη» να πείσουν τους τηλεθεατές ότι «δεν παθαίνεις τίποτα αν κοινωνήσεις». Είναι κάτι που έρχεται σε κόντρα με βασικές αρχές της επιστήμης.
Την ίδια στιγμή μέλη της πολιτείας και της επιστημονικής κοινότητας ενημερώνουν το κοινό να μην κάνει χρήση από κοινά σκεύη, να μην συμμετέχει σε πρακτικές που μπορούν να αποτελέσουν υπόστρωμα επέκτασης και μετάδοσης της νόσου, όπως για παράδειγμα οι συναθροίσεις. Είναι πράγματα αντιφατικά που προκαλούν σύγχυση και βάζουν σε κίνδυνο το κοινό.
Αν εξάλλου η εκκλησία θεωρεί ότι η θεία μετάληψη είναι ιαματική και θεραπευτική, τότε γιατί αποτρέπονται τα μέλη ευαίσθητων ομάδων να εκκλησιαστούν; Δεν θα έπρεπε αντιθέτως να εκκλησιάζονται και να κοινωνούν κατά προτεραιότητα; Όλα αυτά είναι επικίνδυνα πράγματα. Δεν παίζεις με τη δημόσια υγεία κάνοντας θεολογικές αναλύσεις. Η ζωή είναι το υπέρτερο αγαθό. Οφείλουμε να το υπηρετούμε όλοι μας. Το ίδιο το κράτος μαζί και κάθε συλλογικό σύστημα ευθύνης.
Είναι απαράδεκτο να παρουσιάζονται στα κανάλια με ισότιμο τρόπο οι απόψεις των επιστημόνων, της πολιτείας και της εκκλησίας για μια πανδημία. Αυτό δεν συνιστά ενημέρωση αλλά παραπληροφόρηση: παραδοχή ότι στην υπεράσπιση της δημόσιας υγείας μπορεί να αξιοποιούνται το ίδιο επιστήμη και δοξασίες, μεταφυσικές και μυστηριακές.
Μπορούμε να πιστεύουμε ό,τι θέλουμε, αλλά η υποχρέωση να υπακούμε τους νόμους για να προστατεύσουμε τη ζωή και τη δημόσια υγεία είναι υπέρτατη.
O τομεάρχης Παιδείας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός Νίκος Φίλης μίλησε «Στο Κόκκινο» με τη δημοσιογράφο Τζούλυ Τσίγκα για τους κινδύνους από την πανδημία, τον κρίσιμο ρόλο του δημόσιου συστήματος υγείας και την παραπληροφόρηση που..
επιχειρείται από παράγοντες της εκκλησίας.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι το πρώτο και σημαντικότερο αυτή τη στιγμή είναι να δούμε το ρόλο που παίζει το δημόσιο σύστημα υγείας στην αντιμετώπιση της κρίσης. Είναι σαφές ότι κανένα ιδιωτικό σύστημα υγείας δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ένα φαινόμενο που ξεσπά με τόσο ξαφνικό και δραματικό τρόπο, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Για αυτό έχει σημασία η ενίσχυσή του εθνικού συστήματος δημόσιας υγείας, το οποίο πράγματι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υπερασπίστηκε και στήριξε.
Δεύτερον, λέει ο Ν. Φίλης,χρειάζονται παρεμβάσεις και απεγκλωβισμός από τις πολιτικές λιτότητας. Με το ξέσπασμα του ιού μπαίνουμε σε μια νέα εποχή· ανοίγει ξανά η συζήτηση για ζητήματα που έχουν καταχωνιαστεί για καιρό κάτω από την νεοφιλελεύθερη ρητορική, όπως η λιτότητα, οι παγκόσμιες ανισότητες, η αδυναμία φτωχών κοινωνιών να προστατέψουν τους πολίτες από μια πανδημία και η κλιματική αλλαγή. Για την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου και τη «θεια κοινωνία» ο Ν. Φίλης αναφέρει:
Έλαβε μια απόφαση στη βάση δογματικών αυτονόητων τοποθετήσεων, που συγκροτούν μεν «ταυτότητα» για την εκκλησία και την ορθοδοξία αλλά δεν είναι δυνατό να είναι υπεράνω ενός γενικού θέματος, που έχει να κάνει με τη δημόσια υγεία. Βεβαίως ο πιστός πιστεύει αυτό που νομίζει. Είναι θέμα συνείδησης και θρησκευτικής ελευθερίας.
Από την άλλη όμως, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι είναι θέμα ατομικής και μόνο ευθύνης η διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Η ευθύνη είναι και συλλογική. Και από αυτήν δεν μπορεί να εξαιρείται κανένας φορέας. Πολύ περισσότερο, ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου όπως η εκκλησία. Δεν είναι δυνατό να βγαίνουν οι μητροπολίτες στην τηλεόραση και να δίνουν «μάχη» να πείσουν τους τηλεθεατές ότι «δεν παθαίνεις τίποτα αν κοινωνήσεις». Είναι κάτι που έρχεται σε κόντρα με βασικές αρχές της επιστήμης.
Την ίδια στιγμή μέλη της πολιτείας και της επιστημονικής κοινότητας ενημερώνουν το κοινό να μην κάνει χρήση από κοινά σκεύη, να μην συμμετέχει σε πρακτικές που μπορούν να αποτελέσουν υπόστρωμα επέκτασης και μετάδοσης της νόσου, όπως για παράδειγμα οι συναθροίσεις. Είναι πράγματα αντιφατικά που προκαλούν σύγχυση και βάζουν σε κίνδυνο το κοινό.
Αν εξάλλου η εκκλησία θεωρεί ότι η θεία μετάληψη είναι ιαματική και θεραπευτική, τότε γιατί αποτρέπονται τα μέλη ευαίσθητων ομάδων να εκκλησιαστούν; Δεν θα έπρεπε αντιθέτως να εκκλησιάζονται και να κοινωνούν κατά προτεραιότητα; Όλα αυτά είναι επικίνδυνα πράγματα. Δεν παίζεις με τη δημόσια υγεία κάνοντας θεολογικές αναλύσεις. Η ζωή είναι το υπέρτερο αγαθό. Οφείλουμε να το υπηρετούμε όλοι μας. Το ίδιο το κράτος μαζί και κάθε συλλογικό σύστημα ευθύνης.
Είναι απαράδεκτο να παρουσιάζονται στα κανάλια με ισότιμο τρόπο οι απόψεις των επιστημόνων, της πολιτείας και της εκκλησίας για μια πανδημία. Αυτό δεν συνιστά ενημέρωση αλλά παραπληροφόρηση: παραδοχή ότι στην υπεράσπιση της δημόσιας υγείας μπορεί να αξιοποιούνται το ίδιο επιστήμη και δοξασίες, μεταφυσικές και μυστηριακές.
Μπορούμε να πιστεύουμε ό,τι θέλουμε, αλλά η υποχρέωση να υπακούμε τους νόμους για να προστατεύσουμε τη ζωή και τη δημόσια υγεία είναι υπέρτατη.