Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Δυστυχώς, το τόλμησε η Καθημερινή...

«Είναι η λογοκρισία, ηλίθιε.
Τι δεν κατάλαβες;»… 

 Του Παναγιώτη Μήλα

 The Guardian, The Sunday Times, The Spectator, Punch, Private Eye, Independent, Huffington Post, The Daily Mirror, The Morning Star, BBC, The Observer, The Telegraph, London Evening Standard, Daily Star, Wall Street Journal, Financial Times, Rider’s Digest, Αυγή, Realnews, Ειδήσεις, Το Ποντίκι, Εφημερίδα των Συντακτών, Τα Νέα, Το Βήμα, Καθημερινή, Ελευθερία του Τύπου, Το Παρόν, Έθνος, Πρώτο Θέμα, Ελευθεροτυπία, ΑΝΤΙ, Γαλέρα.
Αυτές είναι κάποιες από τις εφημερίδες και τα έντυπα στα οποία δημοσιεύουν τη δουλειά τους οι Έλληνες και οι Βρετανοί γελοιογράφοι, όλοι μέλη στις Ενώσεις Γελοιογράφων Ελλάδας και Βρετανίας, που συμμετέχουν στην έκθεση «Sweet Europe – Γλυκιά Ευρώπη», στον εκθεσιακό χώρο του Μετρό στο Σύνταγμα. Οι περισσότεροι είναι βραβευμένοι σε διεθνείς εκθέσεις, με δεκάδες βιβλία στο ενεργητικό τους, με πολύχρονη παρουσία στον χώρο του Τύπου.
Ασφαλώς δεν είναι «άγνωστοι ή περιθωριακοί», όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή»..
(Τρίτη 16 Μαΐου 2017, σελίδα 17). Την παραπάνω έκθεση την οργάνωσε η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων, τα μέλη της οποίας – ακολουθώντας τα βήματα των «παππούδων» της δεκαετίας του 1960 – εργάζονται σε ελληνικές εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικά μέσα. Την έκθεση αυτή δεν την οργάνωσε η Βουλή στους χώρους του μετρό, όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή» (Τρίτη 16 Μαΐου 2017, σελίδα 17).

Στις 150 γελοιογραφίες που εκτίθενται ο επισκέπτης μπορεί να δει όλες τις απόψεις για την Ευρώπη. Και τα «κατά» και τα «υπέρ». Ιδιαίτερα οι Βρετανοί συνάδελφοι που είναι υπέρ της παραμονής της χώρας τους στην Ε.Ε. υπερτερούν εκείνων που υποστηρίζουν το Brexit.  Οπωσδήποτε όμως όλοι οι συμμετέχοντες δεν εκφράζουν «τον χοντροκομμένο και επιθετικό αντιευρωπαϊσμό της άκρας Αριστεράς», όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή» (Τρίτη 16 Μαΐου 2017, σελίδα 17).
Σίγουρα τους ιθύνοντες της Βουλής δεν «τους πείραξε πολύ η αποτυχία του Μελανσόν και της Λεπέν» έτσι ώστε η Βουλή «να οργανώνει ολόκληρη έκθεση», όπως γράφει η εφημερίδα «Καθημερινή» (Τρίτη 16 Μαΐου 2017, σελίδα 17).

Ενημερωτικά θα ήθελα να πω στην «Καθημερινή» ότι αν είχαμε διοργανώσει την έκθεση από την Κυριακή 23 Απριλίου (ημέρα ήττας του Μελανσόν) ή από την Κυριακή 7 Μαΐου (ημέρα ήττας της Λεπέν) τότε θα κάναμε ρεκόρ ταχύτητας και θα μας έγραφαν στο βιβλίο των βραβείων Γκίνες. Η έκθεσή μας σχεδιάστηκε από τον Οκτώβριο του 2016… και πήρε σάρκα και οστά με τη συμπαράσταση της Βουλής των Ελλήνων, της Περιφέρειας Αττικής, της ΣΤΑ.ΣΥ. ΑΕ (Μετρό) και του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών. Απλούστατο.

Επίσης, ενημερωτικά θα ήθελα να θυμίσω στην «Καθημερινή» πως, όπως η ιστορική ιδιοκτήτρια της εφημερίδας η Ελένη Βλάχου αντιστάθηκε στον ολοκληρωτισμό της δικτατορίας των συνταγματαρχών του 1967, έτσι και κάποιοι από τα σημερινά μέλη της Λέσχης μας (Κώστας Μητρόπουλος, Βασίλης Μητρόπουλος, Κώστας Βλάχος, Βαγγέλης Παυλίδης), με το πενάκι τους «μουτζούρωναν» κάθε μέρα τη χουντική λογοκρισία.

Να θυμίσω ακόμη στην «Καθημερινή» πως, όταν το 2016 το προσφυγικό τσουρούφλιζε την εντελώς απροετοίμαστη σημερινή κυβέρνηση, η Βουλή (Πρόεδρος Νίκος Βούτσης) στήριξε τη διοργάνωση της έκθεσής μας στον ίδιο χώρο με θέμα «Το Μετέωρο Βήμα». Το πρώτο βήμα για τη διοργάνωση αυτή, το έκανε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος μαζί με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ στα Δωδεκάνησα Δημήτρη Γάκη. Κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες μας.

Να θυμίσω ακόμη στην «Καθημερινή» πως, όταν το 2013 το «μαύρο» στην ΕΡΤ είχε ξεσηκώσει θύελλες, αρκετά μέλη της Λέσχης μας πήραν μέρος σε έκθεση που διοργανώθηκε στο κτήριο της ΕΡΤ παίρνοντας θέση και «υπέρ» και «κατά» του κλεισίματος. Κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες μας.


Επίσης να πω στην «Καθημερινή» ότι το 2011, στο ξεκίνημα της κρίσης, τα μέλη της Λέσχης μας, έκαναν μια σημαντική παρουσία στο Μουσείο Μπενάκη καταθέτοντας τις απόψεις τους για όλα όσα ξεκινούσαν τότε και εξακολουθούν να υπάρχουν και σήμερα. Κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες μας.

Για την «Ευρώπη των 27» η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων μίλησε και το 2008 με στήριξη, και τότε, από τη Βουλή (Πρόεδρος Δημήτρης Σιούφας), αυτό ίσως δεν το θυμάται η καλή «Καθημερινή», της το θυμίζω λοιπόν. Να θυμίσω επίσης ότι κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες μας.

Με την ίδια λογική λειτούργησαν και οι συνάδελφοι Κώστας Βλάχος και Ηλίας Σκουλάς όταν διοργάνωσαν τρεις Παγκόσμιες Εκθέσεις Γελοιογραφίας στο Άλσος της Κηφισιάς: Το 1975 με θέμα «Αντιφασισμός» (άγνωστη λέξη τότε…), το 1977 με θέμα «Καλημέρα μόλυνση» (άγνωστη λέξη τότε…) και το 1980, με θέμα «Ενεργειακή κρίση» (επίσης άγνωστη λέξη τότε). Κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες. Από τη Βουλή οι Πρόεδροι Κωνσταντίνος Παπακωνσταντίνου (1975, 1977) και Δημήτρης Παπασπύρου (1980) τίμησαν με την παρουσία τους και τις τρεις εκθέσεις. Τις στήριξαν με την παρουσία τους επειδή η λέξη «λογοκρισία» δεν ήταν στο λεξιλόγιό τους.


Η λέξη «λογοκρισία» δεν υπήρχε ούτε όταν διοργανώθηκε από την ΕΣΗΕΑ και τον Σπύρο Πατρίκιο, το 1981, η έκθεση για τα 100 χρόνια της ελληνικής γελοιογραφίας. Μάλιστα η «Καθημερινή» με το μοναδικό εβδομαδιαίο ένθετο «Επτά ημέρες» και τον αλησμόνητο αρχισυντάκτη του Βησσαρίωνα Σταύρακα, είχε κάνει αφιέρωμα σε εκείνη την έκθεση. Μάλλον οι σημερινοί δεν μπήκαν στον κόπο να αναζητήσουν στο αρχείο τους αυτό το τεύχος έτσι ώστε να μάθουν πως η λογοκρισία βλάπτει σοβαρά την υγεία των γελοιογράφων. Τότε ακόμη και ο βλοσυρός Κωνσταντίνος Καραμανλής διασκέδασε με όσα είδε να καταγράφουν οι συνάδελφοι εναντίον του αφού κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες μας.

Στα επόμενα χρόνια και ο Πρόεδρος τη Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης στήριξε παρόμοιες εκθέσεις (μία έγινε στη Δημοτική Πινακοθήκη, στην οδό Πειραιώς) και κανείς δεν τόλμησε να λογοκρίνει τις γελοιογραφίες των δημιουργών.

Αυτό όμως το τόλμησε η «Καθημερινή» (Τρίτη 16 Μαΐου 2017, σελίδα 2) με ένα ενυπόγραφο κείμενο το οποίο, δίκην αγίας εικόνας, περιέφερε «από γραφείου εις γραφείον» γνωστός κομψευόμενος πολιτικός με ευρωπαϊκή ενασχόληση. Κάποιοι ελάχιστοι ενθυλάκωσαν το χειρόγραφο και το ξεφούρνισαν με την ίδια συνταγή ώστε να γίνουν αρεστοί στον περιστασιακό αφέντη τους και να δικαιολογήσουν όλα όσα συνόδευσαν τη δημοσίευση. Όμως ξέχασαν πως οι γελοιογράφοι «δεν μασάνε» ποτέ τίποτα που εμπεριέχει έστω και μικρή δόση λογοκρισίας.
Αυτά τα ολίγα…

Έγραψα 867 λέξεις και παραλίγο να ξεχάσω τον τίτλο:
«Είναι η λογοκρισία, ηλίθιε. Τι δεν κατάλαβες;»…

- από το catisart.gr