Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016

Εμπρός: εκκρεμεί η δίκη των δύο ηθοποιών

Από την Ανοιχτή Συνέλευση του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός, λάβαμε και δημοσιεύουμε:

Με αφορμή το κείμενο της ερώτησης 21 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη βουλή, σχετικά με το θέμα του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός, θέλουμε να διορθώσουμε κάποιες ανακρίβειες που γράφονται:
- Οι δύο ηθοποιοί δε συνελήφθησαν στις 30 Μαρτίου αλλά τις 30 Οκτωβρίου του 2013 και δεν «αθωώθηκαν» όπως γράφεται στο κείμενο αλλά είναι ακόμα υπόδικοι εφόσον η δίκη τους εκκρεμεί μετά από 2η αναβολή για το Σεπτέμβρη του 2016.
- Θεωρούμε το ΤΑΙΠΕΔ έναν παράνομο θεσμό με μοναδική αποστολή την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας που καταχρηστικά βαφτίζει ιδιωτική.
- Τα μνημεία (όπως είναι και το Εμπρός), οι αιγιαλοί, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια... δεν είναι ιδιωτική περιουσία.
- Η αυτοδιαχείριση από τα κάτω είναι το πρόταγμα όλων των ανοιχτών κοινωνικών χώρων και εγχειρημάτων. Ολοένα εξαπλώνεται και δυναμώνει ως μοναδικός τρόπος αντίστασης στο σκληρό καπιταλιστικό μοντέλο που μας έχει επιβληθεί.
ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΜΠΡΟΣ




Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ για τη λειτουργία αυτοδιαχειριζόμενου πολιτιστικού χώρου «ΕΜΠΡΟΣ»:
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Πολιτισμού και Αθλητισμού
Οικονομικών

Το ιστορικό (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989) κτίριο του ΕΜΠΡΟΣ (Ρήγα Παλαμήδη 2, Ψυρρή)  κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1930 και λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας. Από το 1988 ως το 2007 λειτούργησε ως στέγη του Θεατρικού Οργανισμού "Μορφές" και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου "Εμπρός".
Εγκαταλελειμμένο και κλειστό έκτοτε, επαναλειτούργησε  ως κατάληψη τον Νοέμβρη του 2011 με πρωτοβουλία καλλιτεχνών και θεωρητικών από τον χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών, παραμένοντας ως σήμερα, ένας εξαιρετικά ενεργός και δραστήριος χώρος, στεγάζοντας πολύπλευρες πολιτιστικές και κοινωνικές δραστηριότητες και προβάλλοντας ένα αυτοδιαχειριζόμενο μοντέλο παραγωγής πολιτισμού, σε αντιδιαστολή με τις εμπορευματοποιημένες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης που συχνά απαντώνται στον πολιτιστικό χώρο.
Στις 16/2 συνεργείο της ΔΕΗ με αστυνομική συνοδεία, παραβίασαν το χώρο του «ΕΜΠΡΟΣ»,προκάλεσαν  καταστροφές και έκοψαν τη σύνδεση του ρεύματος, αφαιρώντας, μάλιστα και το ρολόι της ΔΕΗ. Η επέμβαση πραγματοποιήθηκε κατόπιν αιτήματος του ΤΑΙΠΕΔ καθώς το ακίνητο που στεγάζει το «ΕΜΠΡΟΣ» έχει πλέον περιέλθει στο Ταμείο. Στο παρελθόν έχουν μεσολαβήσει  και άλλες απόπειρες του ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό να σφραγιστεί  και να κλείσει το θέατρο, επίσης  με τη συνδρομή της αστυνομίας, όπως για παράδειγμα στις 30/3/2013, όταν και συνελήφθησαν εντός του χώρου δυο ηθοποιοί, ενώ έκαναν πρόβα, αν και ευτυχώς στη συνέχεια αθωώθηκαν. 
Η επέμβαση της ΔΕΗ, συνοδεία αστυνομίας, προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, πολλές αντιδράσεις και μετά το θόρυβο που δημιουργήθηκε υπήρξε υπαναχώρηση του ΤΑΙΠΕΔ, και υπόσχεση εκ μέρους  του προέδρου του Στ. Πιτσιόρλα για επαναηλεκτροδότηση του χώρου. Επιπλέον, όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, θα υπάρξει πρωτοβουλία διαλόγου για την οριστική διευθέτηση του θέματος.
 Επειδή το μέχρι το 2011 εγκαταλειμμένο από την Πολιτεία κτίριο του «ΕΜΠΡΟΣ», αποτελεί έκτοτε επιτυχημένο και ενεργό παράδειγμα εναλλακτικής αυτοδιαχειριζόμενης πρότασης διαχείρισης ενός πολιτιστικού χώρου, (ακόμα και αν δεχθούμε ότι υπάρχουν αδυναμίες στη λειτουργία του),
Επειδή είναι δυνατόν να υπάρχουν αλλαγές στον κατάλογο των ακινήτων που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ και επειδή η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για την προστασία και την καλύτερη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος όχι μόνο των κρατικών εσόδων αλλά και για την δημιουργία κοινωνικών υποδομών που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών,
Επειδή εγχειρήματα σαν και του  «Εμπρός» προσφέρουν στους πολίτες την δυνατότητα πρόσβασης στον πολιτισμό, όχι μόνο ως θεατές αλλά και ως δημιουργοί, αναβαθμίζοντας την ποιότητα της ζωής στις γειτονιές και στην πόλη,
Επειδή η ελευθερία της έκφρασης και ιδιαίτερα η ελευθερία έκφρασής της Τέχνης αποτελούν σημαντικά εχέγγυα της δημοκρατίας,
Επειδή η οικονομική κρίση περιορίζει τις δυνατότητες θέασης και δημιουργίας πολιτισμού για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού, καθώς η πλειονότητα των πολιτιστικών χώρων εξακολουθούν να ζητούν  υπερβολικά ενοίκια για την παραχώρηση βήματος έκφρασης, ιδιαίτερα σε νέους καλλιτέχνες/ καλλιτέχνιδες, με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η ανανέωση του πολιτιστικού τοπίου με καινούργιες καλλιτεχνικές δυνάμεις,
Επειδή τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα στο χώρο του πολιτισμού δεν σέβονται τις, ούτως ή άλλως, ανύπαρκτες εργασιακές σχέσεις των καλλιτεχνών,
Επειδή η επίθεση στο θέατρο Εμπρός έρχεται χρονικά να προστεθεί στην επίθεση που υπήρξε τις προηγούμενες ημέρες εναντίον της παράστασης «Ισορροπία του Νας» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, καταδεικνύοντας ότι  ως χώρα έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο σε ζητήματα που αφορούν την αυτοδιαχείριση και την ελευθερία της έκφρασης στον τομέα του Πολιτισμού,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Προτίθενται να εξαιρέσουν το κηρυγμένο ως διατηρητέο κτίριο του ΕΜΠΡΟΣ από τον κατάλογο των ακινήτων που έχουν περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ;
2. Προτίθενται να προβούν σε παραχώρηση αχρησιμοποίητων χώρων, κυριότητας του δημοσίου,   σε καλλιτεχνικές ομάδες  δωρεάν ή με συμβολικό αντίτιμο,  ώστε οι χώροι αυτοί να αποτελέσουν τα απαραίτητα πολιτιστικά κύτταρα δημιουργίας, τα οποία έχει ανάγκη ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός;

Οι ερωτώντες βουλευτές:
Καββαδία Αννέτα
Βαγενά Άννα
Βάκη Φωτεινή
Γιαννακίδης Στάθης
Γκιόλας Γιάννης
Δημαράς Γιώργος
Δουζίνας Κώστας
Δριτσέλη Παναγιώτα
Θελερίτη Μαρία
Ιγγλέζη Κατερίνα
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μπαλαούρας Γεράσιμος
Παντζας Γιώργος
Παπαδόπουλος Νίκος
Παπαδόπουλος Χριστόφορος
Σεβαστάκης Δημήτρης
Σκουρολιάκος Πάνος
Σταματάκη Ελένη
Σταμπουλή Αφροδίτη
Συρίγος Αντώνης