Το άρθρο των London Times που υποστηρίζει ότι φοιτήτριες εκδίδονται για μία τυρόπιτα ή ένα σάντουιτς είναι ελεεινό. Ο επικεφαλής καθηγητής της έρευνας του Παντείου που επικαλείται, διαψεύδει τις αιτιάσεις της δημοσιογράφου. Τόσο ο τίτλος του: "Ελληνίδες φοιτήτριες πουλάνε σεξ για φαγητό", όσο και τα "στοιχεία" που αναφέρει, είναι αποκυήματα της φαντασίας της αρθρογράφου. Αποσκοπούν στην πρόκληση εντυπώσεων διαμέσου της υπερβολής για τις συνέπειες της κρίσης στην Ελλάδα, με αφορμή ένα ευαίσθητο θέμα (πορνεία) και εργαλείο το σεξ, που πάντα πουλάει. Το άρθρο εξωτικοποιεί την Ελλάδα. Σε πρώτη ανάγνωση περιγράφει με μελανά χρώματα τις συνέπειες της κρίσης, σε μία δεύτερη, υπόρρητη, προκαλεί έμμεσα τον αναγνώστη να γίνει σεξοτουρίστας στη χώρα, όπου μπορεί να κάνει σεξ με νεαρές φοιτήτριες με αντίτιμο μία τυρόπιτα.
Αυτές τις υπερβολές και τις διαστρεβλώσεις επιχείρησαν να διακωμωδήσουν πολλοί και πολλές χρήστες των κοινωνικών μέσων με τις ευφάνταστες και χιουμοριστικές αναρτήσεις για τις τυρόπιτες. Τα πυρά τους στρέφονταν κατά του άρθρου και της υποτιθέμενης μελέτης με τους ανόητους και..
εντυπωσιοθηρικούς ισχυρισμούς. Ήταν ένας τρόπος ν' ασκηθεί κριτική στη δημοσιογράφο και το είδος της δημοσιογραφίας που ασκεί. Υπήρξαν όμως και εκείνοι/ες που εντελώς αυθαίρετα εξέλαβαν τη σάτιρα ως απαξίωση και χλευασμό των εκδιδόμενων γυναικών και της φτώχειας. Αμέσως λοιπόν άρπαξαν το "ηθικόμετρο" και επιδόθηκαν στην προσφιλή τους τακτική: άρχισαν να κουνάνε το δάχτυλο σε όσους σχολίασαν περιπαικτικά το θέμα εγκαλώντας τους για έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας, σεξισμό, αναισθησία και ό,τι άλλο μπορεί να σκεφτεί κανείς.
Σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η αντίδραση είναι αποτέλεσμα βλακείας. Οι διαδικτυακοί δικαστές αδυνατούν να καταλάβουν ότι η σάτιρα δεν στρεφόταν κατά των εκδιδόμενων προσώπων αλλά εναντίον του άρθρου. Αυτοί απαλλάσσονται λόγω ακαταλόγιστου. Υπάρχουν όμως και αρκετοί χρήστες για τους οποίους αυτός ο τύπος αντίδρασης είναι μοτίβο. Κάθε φορά που ανακύπτει ένα θέμα που παίρνει έκταση στα κοινωνικά μέσα, θα βγουν να εγκαλέσουν όσους σχολίασαν, για ρατσισμό, σεξισμό, εθνικισμό, αναλγησία κοκ. Ο ορθός και πολιτικά σωστός σχολιασμός είναι μόνο αυτός που θα υποδείξουν οι ίδιοι. Δεν υπάρχουν διαφορές, αποχρώσεις, αντιφάσεις, ξεχωριστά πλαίσια, κίνητρα κλπ. Όχι, όλοι είναι ένοχοι πλην των ιδίων που έχουν συλλάβει ορθά το νόημα του πράγματος και είναι οι μόνοι/ες ικανοί να εκφέρουν κρίση. Έτσι αυτάρεσκα, διαχωρίζονται από τη διαδικτυακή πλέμπα που μονίμως κυλιέται στον βούρκο του ηθικού και πολιτικού ξεπεσμού και τοποθετούν τους εαυτούς τους στο βάθρο της μητέρας του Ιησού που, ως η μοναδική αναμάρτητη, ρίχνει την πρώτη πέτρα στην αμαρτωλή.
Δημήτρης Τσίρκας (fb)
Αυτές τις υπερβολές και τις διαστρεβλώσεις επιχείρησαν να διακωμωδήσουν πολλοί και πολλές χρήστες των κοινωνικών μέσων με τις ευφάνταστες και χιουμοριστικές αναρτήσεις για τις τυρόπιτες. Τα πυρά τους στρέφονταν κατά του άρθρου και της υποτιθέμενης μελέτης με τους ανόητους και..
εντυπωσιοθηρικούς ισχυρισμούς. Ήταν ένας τρόπος ν' ασκηθεί κριτική στη δημοσιογράφο και το είδος της δημοσιογραφίας που ασκεί. Υπήρξαν όμως και εκείνοι/ες που εντελώς αυθαίρετα εξέλαβαν τη σάτιρα ως απαξίωση και χλευασμό των εκδιδόμενων γυναικών και της φτώχειας. Αμέσως λοιπόν άρπαξαν το "ηθικόμετρο" και επιδόθηκαν στην προσφιλή τους τακτική: άρχισαν να κουνάνε το δάχτυλο σε όσους σχολίασαν περιπαικτικά το θέμα εγκαλώντας τους για έλλειψη κοινωνικής ευαισθησίας, σεξισμό, αναισθησία και ό,τι άλλο μπορεί να σκεφτεί κανείς.
Σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η αντίδραση είναι αποτέλεσμα βλακείας. Οι διαδικτυακοί δικαστές αδυνατούν να καταλάβουν ότι η σάτιρα δεν στρεφόταν κατά των εκδιδόμενων προσώπων αλλά εναντίον του άρθρου. Αυτοί απαλλάσσονται λόγω ακαταλόγιστου. Υπάρχουν όμως και αρκετοί χρήστες για τους οποίους αυτός ο τύπος αντίδρασης είναι μοτίβο. Κάθε φορά που ανακύπτει ένα θέμα που παίρνει έκταση στα κοινωνικά μέσα, θα βγουν να εγκαλέσουν όσους σχολίασαν, για ρατσισμό, σεξισμό, εθνικισμό, αναλγησία κοκ. Ο ορθός και πολιτικά σωστός σχολιασμός είναι μόνο αυτός που θα υποδείξουν οι ίδιοι. Δεν υπάρχουν διαφορές, αποχρώσεις, αντιφάσεις, ξεχωριστά πλαίσια, κίνητρα κλπ. Όχι, όλοι είναι ένοχοι πλην των ιδίων που έχουν συλλάβει ορθά το νόημα του πράγματος και είναι οι μόνοι/ες ικανοί να εκφέρουν κρίση. Έτσι αυτάρεσκα, διαχωρίζονται από τη διαδικτυακή πλέμπα που μονίμως κυλιέται στον βούρκο του ηθικού και πολιτικού ξεπεσμού και τοποθετούν τους εαυτούς τους στο βάθρο της μητέρας του Ιησού που, ως η μοναδική αναμάρτητη, ρίχνει την πρώτη πέτρα στην αμαρτωλή.
Δημήτρης Τσίρκας (fb)
* Στη φωτογραφία η δημοσιογράφος των Τimes Ανθή Καρασάββα που υπέγραψε το ρεπορτάζ για τις... τυρόπιτες. Η Καρασάββα είναι ίσως η πιο αμφιλεγόμενη ανταποκρίτρια στην Ελλάδα, η οποία μάλιστα διεγράφη το 2009 από την Γενική Συνέλευση της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών γιατί όπως είχε ανακοινωθεί είχε έμμισθη σχέση με δημόσιες υπηρεσίες (μεταξύ άλλων και με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επί σειρά ετών, τόσο επί ΝΔ όσο και επί ΠΑΣΟΚ). Η Ανθή Καρασάββα ήταν και ανταποκρίτρια των New York Times και του CNN.