Γράφει η Δέσποινα Κουτσούμπα* (facebook)
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
Αυτοί οι στίχοι του Καβάφη είναι στο νου μου από χτες. Στη θέση της λέξης "ζωή" βάλτε τη λέξη "επιστήμη". Η αρχαιολογία δεν είναι μαντική τέχνη, είναι μια επιστήμη με μεθοδολογία, τυποποίηση και επιστημονικό τρόπο παρουσίασης των δεδομένων. Μπορεί η διαδικασία παραγωγής γνώσης να είναι όντως μια διαδικασία που μαγεύει, όμως δεν μπορεί παρά να είναι μια επιστημονική διαδικασία που μαγεύει. Γιατί γνώση είναι να ψάχνεις να βρεις την αλήθεια. Τα υπόλοιπα είναι ωραία για μυθιστορήματα, παραμύθια ή..
παρααρχαιολογικές ερμηνείες, στις οποίες πολλοί αρέσκονται -χωρίς να έχουν σχέση με την επιστήμη.
Δεν έχει νόημα να καταπιαστώ με τις λεπτομέρειες της χτεσινής παρουσίασης. Αρκεί να συγκρίνετε αυτά που ειπώθηκαν χτες με αυτά που ειπώθηκαν τον περασμένο Δεκέμβρη, πάλι από την ανασκαφέα, για να δείτε ότι δεν υπάρχει καν συνάφεια μεταξύ όλων αυτών! Πάντως, μπορώ να θυμίσω ότι στην αρχαιολογία:
- Δεν κάνουμε "λήψη του ζητουμένου" (ο Λέων δεν βρέθηκε στη θέση του, μένει να αποδειχτεί αν ήταν εκεί, και δεν μπορεί να βγαίνουν εκτιμήσεις για μνημείο που ανασκάφηκε με βάση υποθέσεις για ένα μνημείο που δεν έχει ανασκαφεί!),
- Δεν διαλέγουμε από τα ευρήματα των "επιχώσεων" (δηλ. αυτά που βρέθηκαν έξω από το μνημείο, πού ακριβώς άραγε; Επίσης, ποιες "επιχώσεις", αυτές που αφαιρέθηκαν με την μπουλντόζα και μέχρι πρότινος μας έλεγαν ότι είναι "μπάζα του Λαζαρίδη" αυτά που μας αρέσουν ή αυτά που μας "κάνουν" για να παρουσιάσουμε ό,τι συμπέρασμα μας αρέσει,
- Δεν τραβάμε τα πράγματα από τα μαλλιά για να εντυπωσιάσουμε, εφευρίσκοντας επιγραφές εργολαβίας (!) ή διαβάζοντας σε ένα απλό Η (που θα μπορούσε να σημαίνει 8) το "μονόγραμμα" (ποιο μονόγραμμα; δε μιλάμε για την εποχή των Ιπποτών!) του Ηφαιστίωνα.
Δεν συνεχίζω είναι ατέλειωτη η λίστα...
Δυστυχώς μια ανασκαφή που ξεκίνησε στραβά, με αντιεπιστημονικό τρόπο και έχει ήδη πληγώσει το μνημείο, συνεχίζεται πιο στραβά ακόμη με θεωρίες που έχουν στόχο μόνο την αναπαραγωγή τους από τα πρόθυμα ΜΜΕ.
Αυτή η υπόθεση είναι μια ανοιχτή πληγή για όλη την αρχαιολογική κοινότητα. Επείγει να δοθούν από την ανασκαφέα όλα τα δεδομένα της ανασκαφής (δεδομένα είναι τα ημερολόγια, με σημειωμενο το πού βρέθηκε κάθε εύρημα, φωτογραφίες κλπ) στην επιστημονική κοινότητα, όπως είναι το χρέος της, για να μπορέσουν να γίνουν επιστημονικές μελέτες και ερμηνείες για το μνημείο.
Το ελάχιστο χρέος μας, αν δεν μπορούμε να κάνουμε την αρχαιολογία καλύτερη, είναι να μην την εξευτελίζουμε!
* μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και περιφερειακή σύμβουλος Αττικής
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
Αυτοί οι στίχοι του Καβάφη είναι στο νου μου από χτες. Στη θέση της λέξης "ζωή" βάλτε τη λέξη "επιστήμη". Η αρχαιολογία δεν είναι μαντική τέχνη, είναι μια επιστήμη με μεθοδολογία, τυποποίηση και επιστημονικό τρόπο παρουσίασης των δεδομένων. Μπορεί η διαδικασία παραγωγής γνώσης να είναι όντως μια διαδικασία που μαγεύει, όμως δεν μπορεί παρά να είναι μια επιστημονική διαδικασία που μαγεύει. Γιατί γνώση είναι να ψάχνεις να βρεις την αλήθεια. Τα υπόλοιπα είναι ωραία για μυθιστορήματα, παραμύθια ή..
παρααρχαιολογικές ερμηνείες, στις οποίες πολλοί αρέσκονται -χωρίς να έχουν σχέση με την επιστήμη.
Δεν έχει νόημα να καταπιαστώ με τις λεπτομέρειες της χτεσινής παρουσίασης. Αρκεί να συγκρίνετε αυτά που ειπώθηκαν χτες με αυτά που ειπώθηκαν τον περασμένο Δεκέμβρη, πάλι από την ανασκαφέα, για να δείτε ότι δεν υπάρχει καν συνάφεια μεταξύ όλων αυτών! Πάντως, μπορώ να θυμίσω ότι στην αρχαιολογία:
- Δεν κάνουμε "λήψη του ζητουμένου" (ο Λέων δεν βρέθηκε στη θέση του, μένει να αποδειχτεί αν ήταν εκεί, και δεν μπορεί να βγαίνουν εκτιμήσεις για μνημείο που ανασκάφηκε με βάση υποθέσεις για ένα μνημείο που δεν έχει ανασκαφεί!),
- Δεν διαλέγουμε από τα ευρήματα των "επιχώσεων" (δηλ. αυτά που βρέθηκαν έξω από το μνημείο, πού ακριβώς άραγε; Επίσης, ποιες "επιχώσεις", αυτές που αφαιρέθηκαν με την μπουλντόζα και μέχρι πρότινος μας έλεγαν ότι είναι "μπάζα του Λαζαρίδη" αυτά που μας αρέσουν ή αυτά που μας "κάνουν" για να παρουσιάσουμε ό,τι συμπέρασμα μας αρέσει,
- Δεν τραβάμε τα πράγματα από τα μαλλιά για να εντυπωσιάσουμε, εφευρίσκοντας επιγραφές εργολαβίας (!) ή διαβάζοντας σε ένα απλό Η (που θα μπορούσε να σημαίνει 8) το "μονόγραμμα" (ποιο μονόγραμμα; δε μιλάμε για την εποχή των Ιπποτών!) του Ηφαιστίωνα.
Δεν συνεχίζω είναι ατέλειωτη η λίστα...
Δυστυχώς μια ανασκαφή που ξεκίνησε στραβά, με αντιεπιστημονικό τρόπο και έχει ήδη πληγώσει το μνημείο, συνεχίζεται πιο στραβά ακόμη με θεωρίες που έχουν στόχο μόνο την αναπαραγωγή τους από τα πρόθυμα ΜΜΕ.
Αυτή η υπόθεση είναι μια ανοιχτή πληγή για όλη την αρχαιολογική κοινότητα. Επείγει να δοθούν από την ανασκαφέα όλα τα δεδομένα της ανασκαφής (δεδομένα είναι τα ημερολόγια, με σημειωμενο το πού βρέθηκε κάθε εύρημα, φωτογραφίες κλπ) στην επιστημονική κοινότητα, όπως είναι το χρέος της, για να μπορέσουν να γίνουν επιστημονικές μελέτες και ερμηνείες για το μνημείο.
Το ελάχιστο χρέος μας, αν δεν μπορούμε να κάνουμε την αρχαιολογία καλύτερη, είναι να μην την εξευτελίζουμε!
* μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και περιφερειακή σύμβουλος Αττικής